Chilli - Pola Rewako, czyli jak zbudować inny świat [Ann]

maja 09, 2019




Tytuł: „Chilli”
Autor: Pola Rewako
Wydawnictwo: Jaguar
Wydano: 13.02.2019
Stron: 332

 ~*~*~*~
Opis wydawcy:


Mea, studentka pierwszego roku psychologii, zakłada anarchistyczną Grupę Demolka.
Przepełnieni ideałami młodzi ludzie wychodzą na ulice Gdańska, pragnąc wykrzyczeć całemu światu to, co ich boli. Nie chcą żyć dłużej w egoistycznym społeczeństwie nastawionym wyłącznie na materialny sukces.
Przeprowadzają kilka kontrowersyjnych akcji, by wyrwać ludzi z letargu, zatrzymać ich w gonitwie za kolejnym porsche i zmusić, by zaczęli doceniać najprostsze lecz najważniejsze wartości. By zaczęli żyć naprawdę. Mea dobrze wie, czego chce, do pewnego momentu wie też, jak osiągnąć swój cel.
Ale sytuacja wymyka się spod kontroli…
Czy uda jej się zbudować nowy wymarzony świat?

~*~*~*~

Do tej pozycji podchodziłam sceptycznie, jak zazwyczaj do debiutów polskich pisarek. Wolę nie mieć zawyżonych oczekiwań, by później się nie zawieść. Skusiły mnie jednak dobre opinie innych czytelników i postanowiłam zaryzykować.
Po zapoznaniu się z całością książki, mogę stwierdzić, że jest to jeden z lepszych debiutów, jakie przyszło mi czytać. Akcja powieści wciąga czytelnika, chwytając go za gardło i nie pozwala oderwać się do samego końca. Przeczytałam „Chilli” właściwie w dwa popołudnia, już kilka tygodni temu, ale dość długo układałam sobie wszystko w głowie. Na pewno nie jest to lektura łatwa w odbiorze. To znaczy, może się taka wydawać na pierwszy rzut oka, jednak warto spróbować odszukać w niej drugie dno.
Główna bohaterka irytowała mnie od samego początku. Już dawno nie zdarzyło mi się, bym tak bardzo nie popierała działań powieściowego protagonisty. W dużej mierze nie zgadzam się z jej metodami działania. Bo czy cel naprawdę uświęca środki? Czy w imię wytworzonego przez własny umysł obrazu świata można niszczyć wszystko wokół? Na to pytanie każdy może sobie odpowiedzieć sam. Autorce należą się wyrazy uznania za taki sposób wykreowania bohaterki, który skłania do przemyśleń i zastanowienia się, czy jej walka ma sens, czy bohaterka prawidłowo rozumie swoje działania, czy jest w pełni władz umysłowych. Tym, co jednak najmocniej uwiera mnie w sposobie postępowania Mei jest jej hipokryzja. Z jednej strony piętnuje współczesne konsumpcjonistyczne społeczeństwo nastawione na osiąganie sukcesu i zdobywanie pieniędzy, a z drugiej sama pochodzi z bogatej rodziny, nie brakuje jej niczego z rzeczy materialnych i nie przykłada szczególnej wagi do dbania o więzy rodzinne. Zbywa próby nawiązania z nią kontaktu przez matkę, znajomych traktuje jak gorszych od siebie. Dobrze byłoby jednak zacząć naprawianie świata od siebie.
Przypadła mi do gustu wartka akcja powieści, duża ilość ciekawostek psychologicznych, a także nawiązania do tekstów piosenek wielu z moich ulubionych zespołów. Pola Rewako z wprawą prowadzi nas przez labirynt myśli Mei Chubin, pokazując jej plan zmiany świata w różnych aspektach i zadając trudne pytania, na które powinniśmy samodzielnie znaleźć odpowiedzi. Przyznam, że zaskoczyło mnie kilka rozwiązań, a samo zakończenie przypadło mi do gustu i chętnie przeczytałabym kontynuację.
Mogłoby się wydawać, że skoro powieść traktuje o perypetiach dwudziestolatki, kierowana jest głównie do młodzieży. Ja uważam jednak, że również starsi czytelnicy mogą znaleźć tam coś dla siebie, powód do refleksji i zastanowienia nad własnymi działaniami, być może nawet przyczynek do zmiany priorytetów. Warto czasem spojrzeć na świat z innej perspektywy, nawet jeśli nie zgadzamy się z czyimś zdaniem. Ze swojej strony mogę podziękować Poli Rewako za dostarczenie mi materiału do przemyśleń, „Chilli” poruszyła we mnie pewne uśpione struny i jestem przekonana, że zostanie w mojej pamięci na długo.

Moja ocena: 4,5/6


Autor: Ann


                     Za możliwość przeczytania książki serdecznie dziękuję Wydawnictwu Jaguar



                                    

You Might Also Like

0 komentarze

Dołącz do nas na Facebooku!

Instagram

Subscribe